Az 5 leggyakrabban elkövetett hiba a nyelvtanulásban

Nem hallgatunk eleget

Számos nyelvész állítja, hogy a nyelvtanulás egy „csöndes szakasszal” kezdődik, tehát a felnőttek éppúgy tanulnak idegen nyelveket, ahogy a kisbabák elsajátítják az anyanyelvüket: hallgatják, majd utánozzák a hallottakat. Ahhoz, hogy a nyelvtanuló sikeresen elsajátítsa a nyelvet szükséges az, hogy sokat hallgassa az adott nyelvet, ezzel meg tudja erősíteni a szókincsét és a tanult szerkezeteket. Ez a módszer segít továbbá abban is, hogy a tanulók a nyelv bizonyos mintáit és panelszerkezeteit és mondatait elsajátítsák.

 

A szöveghallgatás a leggyakoribb dolog, amit a mindennapi élet során gyakorolhatunk, ennek ellenére ez nehezen kivitelezhető lehet, ha nem nyelvterületen vagyunk, vagy ha nem járunk nagyon intenzív tanfolyamra. Mi a megoldás? Hallgass rengeteg zenét, nézz eredeti nyelven tévéműsorokat, és hallgass mindent, amit csak lehetséges eredetiben.

 

A kíváncsiság hiánya

Tanulmányok is alátámasztják azt a tényt, hogy a nyelvtanulók  nyelvhez és az adott nyelv és ország kultúrájához való hozzáállása befolyásolja a nyelvtanulást. Tehát az a nyelvtanuló aki a nyelvet nem csak egy tantárgyként látja, hanem lelkesen érdeklődik az adott ország kultúrája iránt is, sokkal sikeresebben teljesít a nyelvtanulás során is, tovább sokkal nyíltabb és befogadóbb az anyanyelviekkel való kapcsolatépítésben is.

 

Merev gondolkodás és hozzáállás

Azok a tanulók, akik nehezen fogadnak el bizonyos kettősségeket vagy könnyen félreértelmezhető dolgokat, nehezebben birkóznak meg az nyelvtanulással. A nyelvtanulás ugyanis számos bizonytalan esetet állít a hallgatók elé, hiszen minden új szóhoz vagy nyelvtani szabályhoz köthető szinte valamilyen kivétel, további jelentés, regionális vagy dialektusban használt variáció. Így, amíg az anyanyelvi szinthez közeli tudást el nem éri egy tanuló, mindig lesz benne bizonytalanság az újdonságok iránt, amely frusztrációt okozhat. Az a tanuló, aki rögtön szótárért nyúl, ha egy új kifejezéssel találkozik ahelyett, hogy megpróbálná a szövegkörnyezetből kitalálni a jelentést, sokkal stresszesebben és zavartabban kezeli az új szavak és kifejezések megtanulásának nehézségét.

 

Egyetlen módszerhez való ragaszkodás

Néhány tanuló a hallás utáni ismételgetős módszerre esküszik, míg mások inkább a tankönyvekhez és munkafüzetekhez ragaszkodnak. Minden megközelítés és módszer helyes, azonban hiba csak egyhez ragaszkodni.

A több módszert használó tanulók sikeresebben tudják alkalmazni mind a négy készség (írás, olvasás, szövegértés, beszéd) területén a tanultakat, hiszen a nyelvtanulás során többféle feladattal, gyakorlattal, gyakorlási móddal találkoznak. A változatosság a motivációt is fenntartja. Így amikor nyelvtanfolyamot keresünk, törekedjünk arra, hogy minden készség fejlesztésre kerüljön. Ha az önálló tanulás mellett döntünk, akkor törekedjünk arra, hogy többféle könyvet, hanganyagot és nyelvtanulás-fejlesztő eszközt és alkalmazást használjunk.

 

Félelem

Lehet, hogy valaki szinte hibátlanul tud írni, olvasni, igét ragozni és tesztet kitölteni egy adott nyelven. Azonban ahhoz, hogy tanuljunk, fejlődjünk, és ténylegesen használni tudjuk az idegen nyelvet, beszélnünk is kell.

Ez az a pont, amikor a tanulók szinte megkukulnak, és a szégyenlősség és bizonytalanság meggátolja az addig tanultak használatát és az egész addigi kemény munkának a felszínre hozatalát. Azokban a főleg keleti kultúrákban, ahol a tekintély megőrzésének nagyon fontos társadalmi szerepe van, az angol nyelvtanárok gyakran arra panaszkodnak, hogy a tanulók sok év kemény munkája után sem hajlandóak megszólalni, ugyanis túlságosan félnek attól, hogy nyelvtani hibát vétenek, vagy rosszul ejtenek ki egy szót, és így kellemetlen helyzetbe kerülnek.

A megoldás kulcsa az, hogy a hibákat mihamarabb ki kell javítani, mielőtt azok rosszul rögzülnek. Minél többet beszél egy tanuló, annál gyorsabban fog fejlődni. 

 

A cikk a Telegraph "Learning a foreign language: five most common mistakes" című cikke nyomán készült. Forrás: 5perc Angol