Kaliforniai iskolák egy magyar diák szemével
A magyarországi tantermekhez képest szembetűnő az is, hogy itt az osztályok jobban felszereltek, minden teremben van projektor, virtuális tábla, laptop, és ezeket használják is – már ha éppen a COVID miatt nyitva vannak az iskolák. Aki szeretne, írhat a táblára, megoszthat személyes történetet és véleményt, ezek mind pluszok, de sokféleképpen lehet hozzájárulni az órai témához, és aki ezeket a lehetőségeket rendszeresen megragadja, annak a jegyén is meglátszik.
Az óra oldottabb, együttműködőbb hangulatához is hozzájárul a diákok együttműködése a sokféleség elismerése mellett, ezért a tanárok mindenkit próbálnak bátorítani, hogy mutassa meg magát valamilyen formában. Egyáltalán nincs “klasszikus” felelés, nem létezik ez a fajta számonkérés, aminek a végén a diák kap egy ötös – vagy egy egyest – nagy nyilvánosság előtt. Nem is tudja az ember, hogy a mellette ülőnek milyen osztályzatai vannak, csak ha ő ezt szeretné elmondani. A tanároknak tilos bármilyen információt megosztani más diákok eredményéről.
A tanárok felszólítják a diákot, de mindig figyelnek, hogy ez senkinek ne legyen stresszfaktor. Ez azért van, mert nem mindenki szeret beszélni órán, amit megértenek az oktatók, de azt elvárják, hogy mindenki találja meg a módját az önkifejezésre, a részvételre. Sosem baj, ha nem tudsz jól válaszolni, mert a próbálkozást értékelik, nem csak a helyes választ.
Amit még fontos itt kiemelni, és szintén nagyon eltérő az otthonihoz képest, hogy általában nincsenek kötelező tankönyvek. Az iskolatáskába csak a füzeteket és a tolltartót kell eltenni, ez mindegyik sulira igaz, elkezdve az általánostól a gimnáziumig. Az iskolában vannak tankönyvek, de csak nagy ritkán használjuk őket. A tanárok a táblán magyarázzák el a tananyagot és a táblára vetítenek ki feladatokat stb. Vannak olyan tantárgyak, ahol sok feladatsort adnak és ezeket meg kell őrizni, ezért érdemes vinni dossziét.
Összefoglalva, az iskolatáska sokkal könnyebb itt, mint otthon, mert a sok könyv helyett pár füzet és dosszié kell csak. De azért van más példa is, pl. az úgynevezett AP tantárgyakból (advanced placement: kb., mint az otthoni fakultáció). Lehet, hogy egy 1000 oldalas tankönyvet kap az ember, mint például én amerikai történelemből, amit egy év alatt el kell sajátítani…és hát a matek sem egyszerű.
Nagyon sokat kell írni, elsősorban esszéket, ahol több forrás alapján kell megfogalmazni a véleményedet, és azt alá is kell tudni támasztani. A cél ezzel az, hogy megalapozott anyagot tudjon a diák írni, ahol érvelni kell, vagy éppen mérlegelni a rendelkezésre álló információkat, és az alapján megfogalmazni a következtetést. Ez eléggé más, mint Magyarországon.
A tanárok rengeteget segítenek és motiválják az osztályt és igyekeznek kellemes környezetet teremteni nem csak az órákon, az osztályban, hanem az iskolában is. Nagyon nyitottak és bármiről lehet velük beszélni. Emlékszem egyszer az egyik osztálytársam nagyon szomorú volt és sírt szinte egész órán, és óra után a tanár odament, leült mellé, megvárta amíg mind elhagyjuk a termet, meghallgatta, beszélt vele, és segített neki. Otthon ez inkább tanárfüggő, mert akad olyan, aki erre figyel, de nem mindenki, itt viszont ez inkább egy norma, nem csak kedvesség.
Lényegében a tanár munkakörébe beletartozik az is, hogy meghallgat, beszélget és segít a diákokon. Az iskolai szünetek nagyon rövidek, az otthoni 15 perc helyett 3 vagy 4 percesek, kivéve az ebédszünet, ami egy órás. Két óra között szinte lehetetlen átérni egyik teremből a másikba, és még pár év után sem világos, hogy miért is van ez így.
Ebédszünetben középiskolában ki lehet menni az iskola épületéből, például a közeli McDonald’s-ba vagy bárhová, ahova szeretnél, csak arra kell figyelni, hogy legyen időd visszaérni és megenni, amit vettél. Aki nem ér vissza vagy késik az iskolából, az a következő nap nem mehet ki. Van egy személyes iskolai kártyája mindenkinek, amit le kell húzni érkezéskor és távozáskor, valamint az ebédszüneti ki- és belépéskor. Egyszóval az iskola tudja, hogy ki mikor érkezik be és mikor hagyja el az épületet.
Az egész cikket itt olvashatod el:
https://hungarianhub.com/2021/02/az-amerikai-oktatas-egy-magyar-diak-szemevel/