Milyen angol csoportba menjek?
Most, hogy rászántuk magunkat, nem kis feladat eldönteni, hogy milyen gyakoriságú tanfolyami angol csoportra fizessünk be, esetleg magántanárt keressünk.
Hat, maximum hét főnél nagyobb létszámú csoportot lehetőleg kerüljünk, a hatékonyság rovására mehet a tanítás egésze alatt, ha mégis e mellett döntünk. (Fő elveink egyike, Kispest központjában, és céges csoportjaink esetében is.)
Csak együtt érezni tudok az iskolák nyelvtanáraival, akik 12-14 gyerekkel foglalkoznak egyszerre, nem ritka a 18 fő sem. Magam is tapasztaltam, hogy hiába mindenféle angol kommunikációs játék, szituációk gyakoroltatása, pármunka beleszövése a tanítás folyamatába, a beszédkészség nem fejlődött annyira, mint a kisebb létszámúaknál, ahol közvetlenül is bekapcsolódtam a párbeszédekbe és nem azzal ment el az idő, hogy elmagyarázzam, hogy mit is kell csinálni.
Az intenzitás is nagyon meggondolandó, az angol nyelvi oktatás ideje alatt, mert napi 2, esetleg 4-5 órás intenzívre csak annak érdemes jelentkeznie, aki legalább a tanfolyami óráknak megfelelő időt otthon, angol tanulással tudja tölteni. Mondjuk, egy 5x4 órás intenzív angol tanfolyamra járó diák délben végez és az 5x45 perces nyelvóráknak megfelelően 3 óra 45 percet még délután is gyakorolnia, ismételnie vagy memorizálnia kell. Máskülönben véglegesen lemarad a csoporttól és már a második héten olyan hiányosságai lesznek, az oktatás során, amit nagyon nehéz, vagy majdnem lehetetlen bepótolnia.
Régen és most is sokan okosan kihasználják az érettségi utáni évet, ha nem nyertek felvételt egyetemre, főiskolára és az előkészítő mellett intenzív angol tanfolyamokra járnak.
Szeptembertől kezdve, napi 4-5 órás tanfolyam és szorgalmas készülés mellett sok hallgató májusra már megszerezte a középfokú angol vizsgát. A diákok többsége álkezdő volt, ami azt jelenti, hogy valahol, valamikor a múltban már tanulták a nyelvet, de az alapjaik bizonytalanok voltak, ezért jelentkeztek egy kezdő vagy újrakezdő angol csoportba, szeptemberben, az oktatás kezdetén.
Ha kevesebb időnk van tanulni, jobb megoldás, ha 2x2, vagy 3x2 órás csoportba iratkozunk. Kis létszámnál a haladás nagyon látványos és munka, vagy iskola mellett itt sem könnyű lépést tartani a tananyaggal a tanítás egésze alatt.
A lényeg az, hogy ne maradjunk le, elmehet a kedvünk az erőfeszítéstől.
Minden nyelviskola, ahol diplomás nyelvtanárok dolgoznak, nyitott és nem tekinti tolakodásnak, ha megkérjük, hogy egy ingyenes bemutató órát szeretnénk meglátogatni. Már egy fél óra után lemérhetjük, hogy az oktatás módszere mennyire kommunikatív, milyen szinten beszélnek a diákok és az óra légköre mennyire magával ragadó.
Nem tanácsolom senkinek, hogy olyan helyre menjen, ahol a tanárok a tanítás alatt magyar nyelven beszélnek, mert a célnyelv nem a magyar, hanem az angol. Sok év plusz időtöltésbe (és nem kevés pénzbe) fog kerülni az, ha az angol tanár csak a feladatokat oldatja meg a tanult nyelven, közben az órán elhangzó kifejezések, egyszerű „összekötő szöveg” mind-mind magyar. Akik nyelvet tanulnak nem értelmi fogyatékosok. Tisztában vannak saját képességeikkel és céljaikkal. Nagyon egyszerű mondatokkal és rengeteg szemléltetéssel követni tudják a tananyagot a tanítás ideje alatt, tehát nem okoz nehézséget a feladatok megértetése sem. Ne menjünk a könnyebb ellenállás irányába. Ha a tanár végig magyarul beszél, igaz kevésbé fáradunk ki az óra végére, végső soron, csak magának könnyítette meg a dolgot, ő sem fáradt el. A diákoknak nem, mert a hallás utáni megértés készsége és a beszédkészség nem fog úgy fejlődni, mint kellene az oktatás folyamatában.
Ne higgyük, hogy majd középfok előtti szinten, leülünk és elhatározzuk, hogy megértjük az angol nyelvet és folyékonyan beszélni fogunk. Ezt sok év gyakorlása és erőfeszítése előzi meg.